S/Y Helmi

Följ vår segling till värmen…

Så var det Jul igen! Gran Canaria 2018 12 24.

6 kommentarer

Efter några riktigt varma och sköna veckor här på Kanarieöarna, har ett lågtryck dragit in. Det blåser styv kuling med 15-17 m/sek, och det skumpar ordentligt där utanför pirarna. Vilken tur att vi lyckades klämma in oss här i Marinan i förra veckan! Visar en bild, tagen idag på förmiddagen, där den orangefärgade räddningskryssaren lyckats få tag på en segelbåt, som fått problem; slitit sig från ankarplatsen?

Räddningsbåten hjälper haveristen in mot kaj.

* * *

Som på så många andra platser i världen, domineras Julen av fr. a. julhandeln, med allehanda färgglada prylar som vi bara måste ha.

Dessbättre tycker vi oss nu allt oftare i varuhusen se en liten julkrubba med herdarna, de tre vise männen och djuren runt omkring. Så som det egentligen var tänkt. – Igår såg vi ute på ett torg en fantastisk uppsättning av ett öken- och berglandskap med små miniatyrer av palmer, kameler, hantverkare, herdarna, de tre vise männen, mm. Om man gick långsamt runt hela utställningen, fick man se hela Juleevangeliet utspela sig! Riktigt roligt och fint att man tagit tillvara på det ursprungliga, det som det egentligen handlar om.

På ett torg i centrala Las Palmas har man satt upp ett riktigt litet konstverk, …..

…, där Juleevangeliet spelas upp.

* * *

Tillbaka till Tomtarna, som vi ju i alla fall förknippar med Julen! Uppe på La Graciosa i norr är han på väg upp till taket och skorstenen.

Tomten på våg upp mot skorstenen…

Här hemma i båten har vi införskaffat en alldeles äkta liten plastgran från IKEA, och tillsammans med lite julpynt ser den inte så tokig ut!

Vår egen alldeles äkta lilla plastgran pryder sin plats i båten!

* * *

Vi den här tiden förra året var vi fortfarande ute på Atlanten, och vi hade några dagar kvar innan vi kom fram till Karibien. Det var Julen som vi firade under segel! En Jul vi minns!

Förra årets Tomtepar står sig bra! Får förnyat förtroende i år också.

Med detta önskar vi er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

* * *

Vi återkommer under veckan med hur reparationer, byte av reservdelar, mm. förlöper. Och om vi kan få förlängt ”uppehållstillstånd” i Marinan. – Spännande fortsättning följer!

6 tankar om “Så var det Jul igen! Gran Canaria 2018 12 24.

1. Go Jul til dere begge . Ha en riktig fin julehelg 🎄☃️🎅🏻

Gilla

2. I like måte! Veldig hyggelig at Du hørte av Deg!

3. God Jul til dere også. Her har det snødd 1/2 meter. Det blir nok en tur på ski i morgen. Eivind og jeg feirer jul aleine i år, det er jo fint det også, selv om savnet av barn og barnebarn er der. Vi treffer de nyttårsaften i Stavanger, gleder oss til det. Nu hører vi på ”Feliz navida”. Ja, som sagt, Vi ønsker dere ei riktig God Jul og et Fantastisk Nytt År. Take care!
    Hanne og Eivind

Gilla

4. Tusen takk for veldig hyggelig Julehilsen! – Her har vi i hvert fall snøfritt, så det blir ikke noen tur på ski, i hvert fall ikke de nermste dagene! Ha det godt, og ta godt vare på hverandre! Klem fra Helmi og Carl-Gustav.

5. God fortsättning!

6. Tackar detsamma! – I morgon reser jag på en snabbtur till Arlanda fram och tillbaka. Min son Andreas säger att jag måste ta med långkalsonger. Höres långsökt från den här horisonten med vår värme här. Men det är väl bäst att göra som Andreas säger. – Sköt om Dig!